Jeżeli nie specjalista SEO to co? 7 redefiniowanych nazw stanowisk.

Jest dobrze. Rynek SEM w Polsce zmierza w na prawdę fajnym kierunku! Coraz więcej dużych marek zaczyna zauważać, że bycie w Google to nie tylko spore budżety w AdWords. Ogólnie kasa krążąca gdzieś w puli cały czas się zwiększa. Problemem jest tylko deficyt dobrych specjalistów patrzących trochę dalej niż kolejny do wysłania raport. Ale i to jest już też w trakcie „prostowania się”.Pamiętacie jak jeszcze w zeszłym roku pojawiały się takie śmieszne nazwy jak „growth hacker„? Wtedy to było cool i jazzy. Nagle okazało się, że im więcej rzeczy się robi tym jest się fajniejszym. No i guzik. Nie wypaliło. Nie widziałem przez ostatnie parę miesięcy ogłoszenia „Poszukujemy Growth Hackera”. Nawet zagraniczne serwisy przestały używać tego stwierdzenia.

Zamiast tego wszystko poszło w zupełnie innym kierunku. Jak to mówią – jak coś jest od wszystkiego to jest w sumie od niczego. Teraz coraz popularniejsze i bardziej logiczne staje się posiadanie wiedzy w jakimś konkretnym zakresie działań. No i teraz pojawia się pytanie: Czy wciąż nazywanie się specjalistą SEO jest sensowne?

SEO to Optymalizacja stron pod wyszukiwarki. Gro osób mówi/pisze, że jest specjalistą SEO wykonując działania typu linkowanie, pisanie/synonimizowanie tekstów albo w ogóle przede wszystkim zajmują się kontaktem z klientami w celu wyjaśnienia różnych zawiłości. A gdzie tu jeszcze reklama płatna?

Według mnie, warto redefiniować to, czym się zajmujemy. Tak jak kiedyś z informatyków wyewoluowały różne, różniaste zawody (programista, administrator, webmaster, serwisant) tak wydaje mi się, że na obecną chwilę można spokojnie zacząć dzielić speców na przykład na:

Specjalista SEO – Osoba zajmująca się optymalizacją strony pod wyszukiwarki. Osoba taka nie ma problemu z poprawieniem (lub stworzeniem stosownych zaleceń) nt. czasu wczytywania strony, poprawić linkowanie wewnętrzne czy opracować odpowiednie HTML snapshots pod AngularJS, tak aby GoogleBoty odczytywały witrynę prawidłowo. Specjalista SEO skupia się przede wszystkim na tym jak GoogleBot widzi i czyta stronę internetową.

Od specjalisty SEO możesz usłyszeć:

Nie, kopiowanie treści od konkurencji to nie jest dobry pomysł.  I ustawcie wreszcie te przekierowania…

Specjalista SXO – Osoba zajmująca się optymalizacją strony pod odczucia użytkowników wchodzących z wyszukiwarki. Głównym celem takiej osoby jest zapewnienie użytkownikom trafiającym na stronę, treści które odpowiedzą na jego zapytanie. Osoba taka w dużym uproszczeniu odpowiedzialna jest za optymalizację CTR z wyszukiwarki oraz maksymalizację konwersji.

Od specjalisty SXO możesz usłyszeć:

Na prawdę dobrze gdyby ten przycisk miał lepsze call to action i miał inny kolor…

Specjalista ePR – Osoba zajmująca się pozyskiwaniem linków oraz ruchu poprzez nawiązywanie relacji. Mogą to być relacje typu wysłanie e-mail ale także po prostu marketing szeptany. Różnica pomiędzy specjalistą ePR a PR jest taka, że ePR nie skupia się przede wszystkim na budowaniu marki czy relacji biznesowych, a na dodawaniu treści z linkiem przychodzącym do strony klienta który z jednej strony będzie wartością dodaną samą w sobie a z drugiej strony – będzie pozyskiwał ruch.

Od specjalisty ePR możesz usłyszeć:

Ty też korzystałeś z usług tego dentysty we Wrocławiu? Byłem tam już kilkukrotnie i po za ceną bardzo podobała mi się atmosfera tam panująca…

Specjalista CM –  A gdyby tak istniała osoba posiadająca umiejętności copywritera z umiejętnością sprawnego research’u i analizowaniu danych? Gdyby nagle okazało się, że Content Marketing to coś więcej niż tylko dystrybucja dobrej jakości pressel pages? Specjalista CM to osoba która potrafi niemal dowolne dane zamienić w informacje i stworzyć z nich ciekawy materiał – czy to tekstowy, graficzny czy też wideo. Dzięki temu można zbudować zasięgi i naturalnie pozyskać trochę linków :)

Od specjalisty CM możesz usłyszeć:

Dodałbym to tej infografiki jakiegoś mema. Ludzie lubią share’ować memy.

Specjalista reklamy płatnej – tu w sumie Ameryki nie odkryję. Po prostu zawsze wszyscy mylnie nazywają osoby zajmujące się tylko kampaniami Google AdWords albo Bing Ads specjalistami SEM. Marketing w Wyszukiwarce to jednak coś więcej niż tylko AdWords.

Od specjalisty reklamy płatnej możesz usłyszeć:

Przysiągłbym, że jeszcze wczoraj ten raport był tutaj dostępny z tego widoku…

Link Builder – Budowanie zaplecza to sztuka. Budowanie zaplecza które jest stabilne nawet po aktualizacjach Google to sztuka klasy największych dzieł. Umiejętność budowania stron – lepszej jak i gorszej jakości – mimo wciąż zmieniającego się algorytmu Google jest cały czas w cenie. Do tego dobrze gdy dochodzi umiejętność wykorzystania istniejącej – że tak powiem – infrastruktury :)

Od link buildera możesz usłyszeć:

A gdyby tak delikatnie zmodyfikować ten footprint…

Specjalista SEM – Jeżeli ktoś potrafi ogarnąć wszystko co powyżej i zbudować z tego spójną strategię promocji strony internetowej, to myślę, że może mówić o sobie, że jest specjalistą SEM z prawdziwego zdarzenia. Teraz w zależności od tego jakie inne umiejętności się doda można zostać account managerem, strategiem, marketing directorem lub zacząć sprzedawać lody na morzem :-D

Od specjalisty SEM możesz usłyszeć:

Reklama tekstowa i organiczna będą nam kanibalizować ruch. Zamiast tego przenieśmy większy budżet na PLA i droższe słowa kluczowe do momentu gdy linki jeszcze nie zostaną zaindeksowane i nie zwiększą nam pozycji w organicu.

Pamiętajmy jednak – dobry specjalista orientuje się ze wszystkim co dzieje się w okół niego i potrafi wykorzystać te zmiany do własnych, konkretnych celów niezależnie czy chodzi o link, zwiększenie CTR czy wygenerowanie konwersji.

9 odpowiedzi do “Jeżeli nie specjalista SEO to co? 7 redefiniowanych nazw stanowisk.”

  1. Super post z humorem. Bardzo przyjemnie się czytało. I chociaż jak to się mówi, specjalista od wszystkiego jest specjalistą od niczego, to jednak faktem jest, że w naszej branży trzeba się orientować w wielu dziedzinach. „Dodałbym do tej infografiki jakiegoś mema. Ludzie lubią share’ować memy.” hehehe this is so true :)

  2. Czyli jak wchodzę na prawie dowolną stronę i pierwsze co robię to ctrl+u, to mogę się podpiąć pod „specjalista seo”? Jeśli tak to w tym przypadku od specjalisty seo usłyszysz zazwyczaj:
    [ctrl+u]
    [patrzy na kod]
    – o matko…
    [mdleje]
    [kurtyna]

  3. Nie, od specjalisty ds ePR nie usłyszysz czegoś takiego, jak w podanym przykłądzie. Podany przykład jets typowy dla osoby zatrudnionej do wstawiania linków na fora i niewiele ma wspólnego z ePR, raczej z link buildingiem ;)

  4. Dużo w tym humoru i ironii wobec rywali na semantycznej mapie stanowisk w globalnej internetowej gospodarce. Ale przecież sprawy są poważne – chodzi o to, żeby kontrahenci i pracodawcy notowali wzrost liczby wyświetleń, klików, konwersji, przychodów. No i żeby z tego po opłaceniu daniny pozostało coś na rozliczenie z partnerami i wypłaty dla pracowników. Ten prezes zatem i dyrektor z wiedzą o wszystkim (i o niczym) musi więc uzyskać precyzyjną i pragmatyczną wskazówkę, z kim powinien wejść w relację, która okaże się korzystna;)

  5. Z przymrożeniem oka, ale gdzie jest Ekspert SEO / SEO Celebryta? ;)
    Branża SEO/SEM dynamicznie się rozwija, dlatego nie wyobrażam sobie, by jedna oba mogła ogarnąć wszystko. Za parę lat podział się wykrystalizuje, lub nie bo równie dobrze mogą dojść nowe stanowiska.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *