Influencer marketing – wschodzący trend w komunikacji reklamowej

Żyjemy w czasach przesytu informacji, zwłaszcza tych o charakterze marketingowym. Żeby przebić się przez nie ze swoim komunikatem, a ponadto nie zostać zignorowanym, potrzeba nowych narzędzi. Jednym z nich jest influencer marketing.

Czym jest influencer marketing?

Influencer to w wolnym tłumaczeniu osoba mająca wpływ na innych, lider opinii: bloger, vloger, aktywny i popularny użytkownik platform społecznościowych, pasjonat albo ekspert w danej dziedzinie, który chętnie dzieli się swoją opinią w internecie. Hasłem influencer marketing opisuje się kampanie reklamowe bazujące na rozpoznawalności oraz pozycji takiej osoby.

Jak pokazuje raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów i Hash.fm, dla 72 proc. odbiorców blogów i vlogów są one pierwszym źródłem informacji o produktach, a 53% przyznaje, że kupiło produkt pod ich wpływem. Dzieje się tak, ponieważ influencer jest dla konsumenta takim samym, bezstronnym użytkownikiem internetu, tyle że lepiej zorientowanym w danej dziedzinie. Marki coraz chętniej zaczynają więc nawiązywać współpracę z blogerami. Według http://www.tapinfluence.com, w Stanach Zjednoczonych robi to już 65 proc. brandów, a w Polsce coraz więcej marketerów szuka informacji o influencer marketingu, co obrazują choćby dane Google Trends.

Początki influencer marketingu

Zainteresowanie Influencer MarketingiemChcąc uchwycić początki influencer marketingu, należy cofnąć się do 1944 roku i badań Paula Lazarsfelda, opublikowanych w książce „The People’s Choise”. Dowiodły one, że większość ludzi formułuje swoje poglądy i opinie pod wpływem liderów oraz że rekomendacje pochodzące od kogoś, kto nie ma związku z producentem danego produktu, są odbierane jako bezstronne i godne zaufania. Tę tendencję zaczęły wykorzystywać marki: chętnie zatrudniano do kampanii aktorów, dziennikarzy, sportowców czy polityków. Ta metoda, mimo iż nadal stosowana, uległa dewaluacji: przekaz, nawet sygnowany znanym nazwiskiem, nadal jest jednokierunkowy i pozostaje po prostu klasyczną reklamą. A to za mało dla konsumentów w XXI wieku.

Kolejny czynnik prowadzący do powstania influencer marketingu to tzw. buzz marketing. Marketerzy zorientowali się, że dyskusje o produktach toczą się między użytkownikami na internetowych forach i zaczęli dodawać tam komunikaty polecające. Niestety internauci szybko się zorientowali, że za danym wpisem nie stoi obiektywna opinia innego użytkownika, ale jeden z pracowników agencji reklamowej. To sprawiło, że publiczność zaczęła się koncentrować wokół bezstronnych ekspertów i pasjonatów danego tematu – influencerów.

Co influencer marketing może dać marce?

Badania Promosfery „Zwyczaje zakupowe Polaków” z 2016 roku pokazują, że 78 proc. konsumentów, zanim podejmie decyzje o zakupie, szuka informacji w internecie. W większości przypadków trafia na treści tworzone przez influencerów, czyli na blogi i vlogi, które stały się pełnoprawnym źródłem informacji. Oprócz tego są one postrzegane jako wiarygodne i bezstronne źródła – działa tu bowiem mechanizm przeniesiony do internetu wprost z realnego życia: rekomendacje przyjaciół, rodziny czy ekspertów, są uznawane za obiektywne i podyktowane chęcią pomocy, a nie zysku. Zaufanie konsumentów jest zatem tym czynnikiem, w którym influencerzy przewyższają każdy dział marketingu.

Współpraca firmy z influenceremOprócz tego blogerzy potrafią sprawnie posługiwać się wieloma narzędziami i kanałami komunikacji, tworząc ciekawe, angażujące treści. To pozwala im tworzyć relacje z odbiorcami poprzez dialogi, wymianę opinii, a w konsekwencji wpływać na ich decyzje zakupowe. Badania „Global Trust in Advertising Survey” przeprowadzone przez Nielsen pokazują, że aż 83 proc. konsumentów ufa rekomendacjom innych, a 66 proc. ma zaufanie do poleceń konsumentów zamieszczanych w internecie.

Kolejna ważna korzyść dla marek płynącą z influencer marketingu to storytelling. Jak bardzo jest istotny, pokazuje eksperyment przeprowadzony przez dziennikarzy New York Timesa: wystawili oni na eBayu bezwartościowe przedmioty pochodzące z pchlich targów, ale opatrzone niesamowitymi historiami. ROI wyniosło 3200 proc. – na zakup towarów wydano 250 dolarów, a na ich sprzedaży zarobiono 8 tys.

Sproutsocial.com szacuje, że na amerykańskim rynku, który jest lepiej rozwinięty niż Polska w obszarze influencer marketingu, każdy dolar zainwestowany w blogerów i vlogerów przynosi 6,5 dolara zysku. Z kolei raport „Econsultancy’s Internet Statistics Compedium” pokazuje, iż konwersja z działań w obszarze mediów społecznościowych jest od 3 do nawet 10 razy wyższa od alternatywnych metod promocji.

Jak dobierać influencerów do współpracy?

Przy wyborze influencerów do współpracy trzeba pamiętać, że jeśli dany bloger czy vloger nie zbudował jeszcze swojej pozycji i nie jest rozpoznawalny, to nie będzie miał wpływu na swoich odbiorców. Dobrze jest więc skupić się na tych osobach, które mogą się pochwalić określonymi statystykami zasięgów oraz zaangażowaniem internautów. Jednak wybór do kampanii kilku osób o największych zasięgach nie jest dobrym pomysłem. Kluczową kwestią przy doborze influencerów jest bowiem zrozumienie konsumentów – ich preferencji i zachowań, sytuacji, w których sięgają po dany produkt, a także wnikliwa analiza samych cech produktu.

Kolejny istotny element przy wyborze blogera to tematyka, w której się porusza. Marki często mają obawy przed wyjściem poza swoją kategorię, a może się okazać, że np. nawigacja samochodowa promowana na blogu o podróżowaniu wzbudzi znacznie większe zainteresowanie, niż kampania przeprowadzona z vlogerem technologicznym.

Żeby zatem działania influencer marketingu były skuteczne, osoba wytypowana do współpracy powinna być dobrze dopasowana do profilu konsumentów danej marki, silnie oddziaływać na swoich odbiorców i zachęcać do interakcji. Ponadto ważne jest, żeby jej postawa, wizerunek i styl komunikacji odpowiadał strategii brandu. Stworzenie kampanii uwzgledniającej influencera, konsumentów i markę, przełoży się na sukces.

Współpraca z influencerami – samodzielnie czy ze wsparciem?

Żeby stworzyć bazę influencerów do współpracy, można wykorzystać wyszukiwarkę internetową, rankingi popularności, hashtagi, portale społecznościowe, itd. Każdy sposób jest dobry, ale czasochłonny. Oprócz stworzenia samej bazy trzeba bowiem sprawdzić, czy aktywność danej osoby odpowiada potrzebom marki, a także potwierdzić podawane przez nią statystyki.

Innym sposobem jest skorzystanie z gotowych rozwiązań, dedykowanych współpracy z influencerami, jak np. platforma WhitePress – whitepress.pl/influencer-marketing. Po założeniu konta użytkownik otrzymuje dostęp do zweryfikowanych profili oraz ofert blogerów i vlogerów. To duże ułatwienie dla marketerów, ponieważ w jednym miejscu można porównać zasięgi, ceny, a nawet sprawdzić dotychczas przeprowadzone kampanie.

Kolejną zaletą korzystania z tego narzędzia jest możliwość stworzenia briefu kampanii przy pomocy intuicyjnego kreatora, wysłaniu go do określonych influencerów albo zlecenie redakcji przygotowania rekomendacji.Wygląd panelu Whitepress

Platforma WhitePress umożliwia także zarządzanie samym procesem prowadzenia kampanii – wewnętrzny czat ułatwia kontakt, a opcja akceptowania poszczególnych części albo całości działań, odciąża od kontroli, mailowania i telefonowania. Twórcy tego narzędzia pomyśleli również o raportach i rozliczaniu pracy influencera. Dedykowany wewnętrzny system raportowania pozwala na przesyłanie określonych statystyk. Z kolei wynagrodzenie za kampanię wiąże się tylko z podpięciem rachunku do panelu. Nie trzeba też zawierać dodatkowych umów z blogerami.

„Przez ostatnie 3 lata zebraliśmy ogromne doświadczenie w zakresie pośredniczenia we współpracy pomiędzy reklamodawcami, a wydawcami i blogerami. To doświadczenie pozwoliło nam zaprojektować moduł, tak, żeby odpowiadał na potrzeby wszystkich stron procesu. Ostatecznie uważamy, że właśnie teraz w Polsce czeka nas „boom” na influencer marketing” – mówi Paweł Strykowski, CEO WhitePress.

Wpis gościnny

Jedna odpowiedź do “Influencer marketing – wschodzący trend w komunikacji reklamowej”

  1. Trend na influencer marketing jest ponadto ogólnie bardzo pozytywnym zjawiskiem, ponieważ aby faktycznie osiągnąć z niego zysk, w większości przypadków trzeba przede wszystkim mieć dobry produkt. Czasy tandety dobiegają końca, na szczęście! :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *