Google Data Studio – prosty raport SEO do pobrania

Ostatnimi czasy staram się jak najlepiej zautomatyzować niektóre procesy w SEMURAI. Czasem jest to bardzo trudne, zwłaszcza, że staram się zawsze każdy raport, mail czy audyt budować od zera. Bardzo, ale bardzo rzadko decyduję się na skopiowanie choćby części tekstu z jednego dokumentu na drugi. Z jednej strony jest to skrajnie głupie – marnuję czas. Z drugiej jednak strony – czuję to i ja i klient, że cały tekst napisany jest specjalnie dla niego. Ostatnio jednak postanowiłem nieco odejść od tej reguły…

#semuraiFTW – czyli dzieje się!

Ostatnie miesiące były fantastyczne. Tak przy okazji zupełnie, pochwalę się, że udało się nam w SEMURAI pozyskać kilku na prawdę fajnych klientów dla których możemy robić fantastyczne rzeczy wybiegające daleko od klasycznego linkowania/pozycjonowania. Prywatnie także uruchomiłem zupełnie nowy projekt skupiony na rozszerzonej rzeczywistości. Polecam ;-)

Z racji tego, że jest co robić, okazuje się, że muszę nieco swoje zaangażowanie w budowanie unikalnych treści dla każdego klienta utemperować. Konieczne jest zoptymalizowanie procesów i działań tak aby rzeczy które nie muszą zajmować wiele czasu – po prostu nie zajmowały wiele czasu. Jednym z elementów który pochłaniał mi relatywnie diablo wiele czasu było przygotowywanie raportów podsumowujących miesiąc. Zawsze staram się transparentnie przedstawić rezultaty swoich działań opierając się na informacjach z Google Analytics oraz Google Search Console. Do tego dochodzi lista rzeczy wykonanych, nie wykonanych oraz do zrobienia w dalszej kolejności. Myślę, że dla większości z Was będzie to absolutny standard.

Google Data Studio – lekarstwo na brak czasu

Nie wiem jednak jak Wam, ale mnie trochę męczy przeklikiwanie się przez kolejne raporty Google Analytics a następnie Google Search Console i spisywanie/robienie screenów kolejnym wykresom. Postanowiłem więc dać szansę Google Data Studio. Poświęciłem prawie cały dzień na przygotowanie odpowiedniego raportu który zawierać będzie dane z Google Analytics oraz Google Search Console. Pojawiło się przy tym trochę problemów. Na przykład, nie udało mi się załadować do jednego raportu danych z dwóch różnych kont Google Analytics (mam na myśli konta w ramach jednego konta Google). Trochę też zajęło mi zrozumienie logiki przygotowywania raportów oraz poznanie możliwych opcji. Pewnie i tak nie ogarnąłem jeszcze wszystkiego. Czuję, że bardzo duży potencjał leży we własnych polach które można ustawić.

Mimo wszystko, raport który udało mi się przygotować jest po pierwsze przejrzysty, a po drugie – w szybki sposób pozwala na dostarczenie najważniejszych informacji. Tworzenie raportu dzięki temu prostemu trickowi skróciło się w moim wypadku o ponad połowę. Pozostaje tak na prawdę dodać w mailu informacje o powodach takiego a nie innego zachowania strony i już! Moi klienci już docenili fakt, że mogą sobie podglądnąć raport w dużo bardziej przejrzysty sposób niż było do tej pory.

Darmowy raport SEO w Google Data Studio do pobrania

Nie piszę jednak o moich doświadczeniach tylko po to żeby się pochwalić :-) Udostępniam totalnie za darmo, szablon raportu jaki udało mi się przygotować. Są to póki co raczej podstawowe wykresy, tabelki i raporty. Nic nie stoi na przeszkodzie aby na podstawie tego raportu przygotować swój własny. Myślę, że raport ode mnie będzie w stanie przyspieszyć proces tworzenia Waszego własnego raportu lub na bazie tego co jest zrobione źle w tym raporcie, zdecyduje się zrobić swój własny od zera – ale w 100% lepiej.

Zaznaczam jednak, że te osoby które rozliczają się lub biorą pod uwagę konwersję będą musiały sobie ten raport nieco rozbudować. Pocieszę Was – nie jest to trudne zakładając, że macie odpowiednio skonfigurowany Google Analytics :-) Także wygląd raportu można bardzo szybko zmienić z czarnego na biały. O tak jak to widać na tym o to obrazku:

Sam raport, w oparciu o przykładowe dane z Google Data Studio prezentuje się mniej więcej tak:

Dla zainteresowanych, raport dostępny jest zupełnie za darmo pod adresem:

https://datastudio.google.com/open/0B5Gc9QJCpF-QUDM3cjRxcnRmOFk

Możecie zrobić z tym raportem co chcecie.

Jak zapisać ten raport u siebie na koncie?

Jeżeli jednak nie macie tych przycisków – zalogujcie się do swojego konta Google. Wtedy też po kliknięciu w przycisk „duplikuj raport” otrzymacie propozycję rejestracji w Google Data Studio. Oczywiście polecam to zrobić.

Sam raport planuję jeszcze rozbudować o dodatkowe elementy. Na pewno będę w razie czego Was informował o zmianach! A jeżeli Ty masz jakieś propozycje jak można by rozbudować ten raport – daj koniecznie znać w komentarzu!

8 odpowiedzi do “Google Data Studio – prosty raport SEO do pobrania”

  1. Tomku, bardzo przydatny raport z pozycjonowania. Plus dla Ciebie za to, że udostępniłeś go za darmo :) Wykorzystam go na pewno w mojej comiesięcznej pracy z raportami dla stron klientów. Tak jak pisałeś, warto rozbudować ten raport do swoich potrzeb, bo obecnie zawiera on mocno podstawowe informacje. Natomiast dla zwykłych klientów powinien być wystarczający.

  2. Dzięki, potestuje sobie ze swoim blogiem jak to wygląda. Ogólnie liczę na większą ilość predefiniowanych przez samo G raportów w data studio, bo narzedzie jest #sztos.

  3. Kurcze, bardzo dziękuje za gotowca i opis implementacji tak jak moi przedmówcy też nie korzystałem jeszcze z tej funkcjonalności ale chyba będę musiał zacząć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *