Google Data Studio – prosty raport SEO do pobrania

Ostatnimi czasy staram się jak najlepiej zautomatyzować niektóre procesy w SEMURAI. Czasem jest to bardzo trudne, zwłaszcza, że staram się zawsze każdy raport, mail czy audyt budować od zera. Bardzo, ale bardzo rzadko decyduję się na skopiowanie choćby części tekstu z jednego dokumentu na drugi. Z jednej strony jest to skrajnie głupie – marnuję czas. Z drugiej jednak strony – czuję to i ja i klient, że cały tekst napisany jest specjalnie dla niego. Ostatnio jednak postanowiłem nieco odejść od tej reguły…

#semuraiFTW – czyli dzieje się!

Ostatnie miesiące były fantastyczne. Tak przy okazji zupełnie, pochwalę się, że udało się nam w SEMURAI pozyskać kilku na prawdę fajnych klientów dla których możemy robić fantastyczne rzeczy wybiegające daleko od klasycznego linkowania/pozycjonowania. Prywatnie także uruchomiłem zupełnie nowy projekt skupiony na rozszerzonej rzeczywistości. Polecam ;-)

Z racji tego, że jest co robić, okazuje się, że muszę nieco swoje zaangażowanie w budowanie unikalnych treści dla każdego klienta utemperować. Konieczne jest zoptymalizowanie procesów i działań tak aby rzeczy które nie muszą zajmować wiele czasu – po prostu nie zajmowały wiele czasu. Jednym z elementów który pochłaniał mi relatywnie diablo wiele czasu było przygotowywanie raportów podsumowujących miesiąc. Zawsze staram się transparentnie przedstawić rezultaty swoich działań opierając się na informacjach z Google Analytics oraz Google Search Console. Do tego dochodzi lista rzeczy wykonanych, nie wykonanych oraz do zrobienia w dalszej kolejności. Myślę, że dla większości z Was będzie to absolutny standard.

Google Data Studio – lekarstwo na brak czasu

Nie wiem jednak jak Wam, ale mnie trochę męczy przeklikiwanie się przez kolejne raporty Google Analytics a następnie Google Search Console i spisywanie/robienie screenów kolejnym wykresom. Postanowiłem więc dać szansę Google Data Studio. Poświęciłem prawie cały dzień na przygotowanie odpowiedniego raportu który zawierać będzie dane z Google Analytics oraz Google Search Console. Pojawiło się przy tym trochę problemów. Na przykład, nie udało mi się załadować do jednego raportu danych z dwóch różnych kont Google Analytics (mam na myśli konta w ramach jednego konta Google). Trochę też zajęło mi zrozumienie logiki przygotowywania raportów oraz poznanie możliwych opcji. Pewnie i tak nie ogarnąłem jeszcze wszystkiego. Czuję, że bardzo duży potencjał leży we własnych polach które można ustawić.

Mimo wszystko, raport który udało mi się przygotować jest po pierwsze przejrzysty, a po drugie – w szybki sposób pozwala na dostarczenie najważniejszych informacji. Tworzenie raportu dzięki temu prostemu trickowi skróciło się w moim wypadku o ponad połowę. Pozostaje tak na prawdę dodać w mailu informacje o powodach takiego a nie innego zachowania strony i już! Moi klienci już docenili fakt, że mogą sobie podglądnąć raport w dużo bardziej przejrzysty sposób niż było do tej pory.

Darmowy raport SEO w Google Data Studio do pobrania

Nie piszę jednak o moich doświadczeniach tylko po to żeby się pochwalić :-) Udostępniam totalnie za darmo, szablon raportu jaki udało mi się przygotować. Są to póki co raczej podstawowe wykresy, tabelki i raporty. Nic nie stoi na przeszkodzie aby na podstawie tego raportu przygotować swój własny. Myślę, że raport ode mnie będzie w stanie przyspieszyć proces tworzenia Waszego własnego raportu lub na bazie tego co jest zrobione źle w tym raporcie, zdecyduje się zrobić swój własny od zera – ale w 100% lepiej.

Zaznaczam jednak, że te osoby które rozliczają się lub biorą pod uwagę konwersję będą musiały sobie ten raport nieco rozbudować. Pocieszę Was – nie jest to trudne zakładając, że macie odpowiednio skonfigurowany Google Analytics :-) Także wygląd raportu można bardzo szybko zmienić z czarnego na biały. O tak jak to widać na tym o to obrazku:

Sam raport, w oparciu o przykładowe dane z Google Data Studio prezentuje się mniej więcej tak:

Dla zainteresowanych, raport dostępny jest zupełnie za darmo pod adresem:

https://datastudio.google.com/open/0B5Gc9QJCpF-QUDM3cjRxcnRmOFk

Możecie zrobić z tym raportem co chcecie.

Jak zapisać ten raport u siebie na koncie?

Jeżeli jednak nie macie tych przycisków – zalogujcie się do swojego konta Google. Wtedy też po kliknięciu w przycisk „duplikuj raport” otrzymacie propozycję rejestracji w Google Data Studio. Oczywiście polecam to zrobić.

Sam raport planuję jeszcze rozbudować o dodatkowe elementy. Na pewno będę w razie czego Was informował o zmianach! A jeżeli Ty masz jakieś propozycje jak można by rozbudować ten raport – daj koniecznie znać w komentarzu!